
מתן מענה מלא לצרכי התינוק תוך הקניית תחושת וודאות ובטחון, שיקום האמון ובניית התקשרות בטוחה!
פגישת הייעוץ מתחילה ממתן הסבר לגורמים לבעיית השינה של הילד או הילדה שלכם, ועל הצורך לשנות את הרגלי השינה כדי לבסס מחדש תחושת בטחון ורוגע, החיוניים לצורך שיפור ההרדמות, והיכולת לחבר מחזורי שינה ללא מצוקה. תהליך השינה שמוצע לכם, ההורים, מותאם אישית לצרכי הילד, ולהעדפות שלכם.
בפגישת הייעוץ אני תמיד מציעה לשיקולכם מספר אפשרויות השונות לפתרון בעיית השינה לפי ההעדפה:
לינה משותפת / לינה נפרדת
תהליך חד שלבי/ תהליך הדרגתי
את התהליך אנחנו בונים יחד- כך שיתאים לכם אישית- ואני כמובן מפרטת לכם את כל אחת מהאפשרויות.
בספרות המקצועית (ICSD- The International Classification of Sleep Disorders) מוסבר כי הגורם לבעיות השינה ההתנהגותיות של ילדים הוא הֶקְשֵׁר (אסוציאציה) הרדמות לתנאים סביבתיים בלתי-יציבים.
כלומר, כאשר הילד מקשר את תהליך ההרדמות לגירויים אשר אינם זמינים לו באופן רציף וקבוע לאורך כל הלילה. (לדוגמא: ילד שנרדם על הידיים אך לאחר ההרדמות מונח ישן במיטתו וממשיך לישון במיטתו ולא על הידיים ).
באמצעות תהליך שיקום/אימון השינה אנו משנים את הֶקְשֵׁר ההרדמות של הילד:
כך שהילד מתרגל לקשר את ההרדמות לגירויים יציבים, הזמינים לו לאורך כל הלילה (הילד לומד להירדם באותם תנאים בהם הוא נשאר לישון לאורך כל הלילה, לדוגמא, במיטתו).
כמו בכל תהליך של הסתגלות לשינוי- הילד חווה קושי ראשוני להירדם, ולספק את הדחף שלו לשינה, באופן מיידי, כפי שהיה רגיל קודם. לכן, באופן טבעי - התגובה של הילד היא בכי ואי נוחות. כמובן, שילדים שונים מגיבים בעוצמה שונה. אבל כל הילדים, ללא יוצא מן הכלל זקוקים לעידוד, לתמיכה ולתחושת וודאות ובטחון - ואם מספקים להם את כל אלה, כל הילדים מסתגלים לשינוי ומתחילים להירדם בקלות, לחבר מחזורי שינה ולישון שינה רצופה.
תהליך חד שלבי מול תהליך הדרגתי:
-
בתהליך חד שלבי השינוי נעשה כבר מהלילה הראשון - כאשר ההורים מקבלים הדרכה כיצד לעודד את הילד או הילדה להירגע ולהירדם עצמאית, בתנאים יציבים ובלתי משתנים, תוך מתן מענה מתמיד לבכי הנובע מקשיי ההסתגלות. התהליך נקרא גם עידוד מבוקר, Controlled Comforting. התהליך מבוסס על כך שמספקים לתינוק או לתינוקת תחושה של ביטחון, על ידי אשרור חוזר (reassurance). אם הרגל ההרדמות של התינוק הוא בנוכחות ההורים, למשל, אז מְתַרְגְּלִים עם התינוק את התרחקות ההורה וחזרתו. רק כאשר מתחילה הירגעות, משחררים את התינוק או התינוקת להירגע ולהירדם לבד בתנאים החדשים.
-
בתהליך הדרגתי - ישנם מספר שלבים של שינוי- שכולם מוגדרים "טרום הרדמות עצמאית", ורק בשלב האחרון מעודדים את הילד להירגע ולהירדם עצמאית. התהליך ההדרגתי הוא תהליך של עיצוב ההרגל , יישום של כל שלב נמשך מספר ימים (כשבוע-שבועיים) והמעבר וההתקדמות בין שלב שלב נעשה לפי בחירת ההורים. המעברים בין השלבים כרוכים בתקופת הסתגלות קצרה של הילד או הילדה להרגל החדש. השלב האחרון של התהליך ההדרגתי בעצם זהה במבנה לתהליך החד-שלבי.
מענה לבכי:
במסגרת ההדרכה של יישום תהליך שיקום/אימון השינה- אני מסבירה להורים כיצד לתת מענה נכון לבכי, בצורה הוליסטית מערכתית ולא רק נקודתית. המענה הנקודתי נחשב ל"כיבוי שריפות", כיוון שאינו מספק לתינוק כלים להתמודדות עם השינה. המענה ההוליסטי - נחשב ל"מניעתי", כיוון שהוא מספק לתינוקות כלים כיצד להתמודד עם המעברים בין מחזורי שינה ברוגע ובבטחון.
בכל מקרה, תהליך השינוי בנוי ממתן מענה מלא לצרכים של הילד או הילדה-
תוך העברת שלושה מסרים באופן ברור :
-
האחד- אנחנו מודעים לקשיי ההסתגלות שלך, להירדם בסביבה חדשה
-
השני- אנחנו נענים לקריאה שלך ונותנים לך מענה מתמיד
-
השלישי- את.ה נמצא במקום בטוח, אתה יכול לסמוך עלינו- שהכל בסדר!
מה ההשלכות של תהליך שיקום/אימון שינה לטווח רחוק על התפתחות הילד?
תינוקות שעברו תהליך של תרגול הרדמות עצמאית, בתנאים יציבים ובלתי משתנים, משגשגים במישורים רבים ובעיקר במישור הרגשי-חברתי. מחקרים רבים, שבדקו לא רק את היעילות, כי אם גם את הבטיחות וההשלכות הרגשיות והתפקודיות של אימון שינה לטווח קצר וארוך, הגיעו למסקנה שאין השלכות שליליות לתהליך של אימון שינה, רק חיוביות. מסקנות אלה, באות לידי ביטוי גם בהמלצות איגודי רופאי הילדים האמריקאי והאירופי.
לעומת זאת, מתרבים המחקרים המדברים על הקשר שבין בעיות שינה התנהגותיות בינקות ובילדות המוקדמת, לבין בעיות רגשיות ואף התפתחות של בעיות פסיכיאטריות בילדות בקרב מי שסבל מבעיות שינה בינקות- ובכלל זה הפרעות חרדה.