
ניתן לשלוח הודעת ווטסאפ לנייד של יוליה: 058-6688214
למידע על הליך הייעוץ לחצו על התמונה
שיטת הטיפול - מבוססת על מענה לבכי תוך הקניית תחושת וודאות ובטחון!
שיטת הטיפול - מבוססת על מענה לבכי תוך הקניית תחושת וודאות ובטחון, תוך יצירת התקשרות בטוחה!
פגישת הייעוץ מתחילה ממתן הסבר לגורמים לבעיית השינה של הילד או הילדה.
הייעוץ המוצע להורים מותאם אישית לצרכי הילד ולהעדפות ההורים.
אני תמיד מציעה להורים לשקול האפשרויות השונות לפתרון בעיית השינה לפי ההעדפה:
לינה משותפת / לינה נפרדת
תהליך חד שלבי / תהליך הדרגתי.
אני כמובן מפרטת לכם את כל אחת מהאפשרויות, לפי מידת העניין)
רקע:
הספרות המקצועית (ICSD- The International Classification of Sleep Disorders) מגדירה את בעיות השינה ההתנהגותיות של ילדים בתור בעיות המורכבות מאחד משני היבטים הבאים (או שניהם גם יחד):
Sleep Onset Association Disorder - בעיית הקשר הרדמות נוצרת כאשר הילד מקשר את תהליך ההרדמות לגירויים אשר אינם זמינים לו באופן רציף וקבוע לאורך כל הלילה.
(לדוגמא: ילד שנרדם על הידיים אך לאחר ההרדמות מונח ישן במיטתו וממשיך לישון במיטתו ולא על הידיים ). באמצעות הטיפול אנו משנים את הקשר ההרדמות של הילד: הילד מתרגל לקשר את ההרדמות לגירויים הזמינים לו לאורך כל הלילה (הילד לומד להירדם באותם תנאים בהם הוא נשאר לישון לאורך כל הלילה, לדוגמא, במיטתו). בתהליך חד שלבי השינוי נעשה כבר מהלילה הראשון - כאשר ההורים מקבלים הדרכה כיצד לעודד את הילד או הילדה להירגע ולהירדם עצמאית תוך מתן מענה מתמיד. התהליך נקרא גם עידוד מבוקר controlled comforting של הרדמות עצמאית. תהליך זה מומלץ על ידי ארגון רופאי הילדים האמריקאי (AAP) כדרך היעילה והבטוחה ביותר לאימון שינה.
במידה ואתם מעדיפים תהליך הדרגתי שבו ישנם מספר שלבים של שינוי-אני מפרטת את השלבים של התהליך ההדרגתי. תהליך הדרגתי הוא תהליך של עיצוב ההרגל במספר שלבים, יישום של כל שלב נמשכת מספר ימים (כשבוע-שבועיים) והמעבר בין שלב שלב נעשה לפי בחירת ההורים. המעברים בין השלבים כרוכים בתקופת הסתגלות קצרה של הילד או הילדה להרגל החדש.
תהליך אימון השינה מבוסס על כך שמספקים לתינוק או לתינוקת תחושה של ביטחון, על ידי אשרור חוזר (reassurance)שוב ושוב. מתרגלים עם התינוק/ת בפועל את התרחקות ההורה וחזרתו. רק כאשר מתחילה הירגעות, משחררים את התינוק או התינוקת להירגע ולהירדם לבד בתנאים החדשים.
מענה לבכי:
אני מסבירה כיצד לתת מענה לבכי בצורה הוליסטית מערכתית ולא לתת מענה נקודתי. המענה הנקודתי נחשב ל"כיבוי שריפות" ואינו מומלץ כיון שאינו מספק לתינוק כלים להתמודדות עם השינה. המענה ההוליסטי - נחשב ל"מניעתי" כיוון שהוא מספק לתינוקות כלים כיצד להתמודד עם המעברים בין מחזורי שינה ברוגע ובבטחון.
בהמשך תהליך אימון השינה, תוך עידוד עקבי של התינוקות להירדם בתנאים החדשים והבאתם בפועל למצב של הרפיה עד להירדמות בתנאים אלה, מתפתחת התניה של הירגעות והרפיה בתנאים החדשים. יתרונם של התנאים האלה הוא ביציבותם - כל אימת שהתינוק או התינוקת מקיצים משנתם ובוחנים את התנאים החדשים, דבר לא משתנה בהם.
תינוקות שעברו תהליך של תרגול הרדמות עצמאית משגשגים במישורים רבים ובעיקר במישור הרגשי-חברתי. מחקרים רבים, שבדקו לא רק את היעילות כי אם גם את הבטיחות וההשלכות הרגשיות והתפקודיות של אימון שינה לטווח קצר וארוך, הגיעו למסקנה שאין השלכות שליליות לתהליך של אימון שינה, רק חיוביות. מסקנות אלה באות לידי ביטוי גם בהמלצות איגודי רופאי הילדים האמריקאי והאירופי. לעומת זאת, מתרבים המחקרים המדברים על הקשר שבין בעיות שינה בינקות לבין בעיות רגשיות ואף התפתחות של בעיות פסיכיאטריות בילדות בקרב מי שסבל מבעיות שינה בינקות.
לעיתים, בגילאים שמעל שנה וחצי-שנתיים, ישנה גם בעייה בהצבת גבולות. הילד.ה מסרב.ת ללכת לישון כחלק ממערך של בדיקת גבולות ומאבקי שליטה עם ההורים . הדבר מתבטא בנסיונות מתמידים של הילד.ה ליצור קשר עם ההורים לאחר שעת ההשכבה: בקשות שונות, יציאה מחדר לאחר כיבוי אורות, או התעקשות על כך שאחד ההורים ישהה בחדר עד להירדמות. באמצעות הטיפול אנו לומדים כיצד להתמודד עם הצבת הגבולות לילד.ה, לא לפני שאנו מנתחים את הגורמים האפשריים להתנהגות: נסיון להרוויח זמן איכות עם הורה, פחדים, התמודדות עם גמילה מחיתולים או ממוצץ, כניסה למסגרת חדשה, ואפילו לעיתים שעת השכבה מוקדמת מדי....
בכל מקרה תהליך השינוי בנוי מהתייחסות מתמדת לילד.ה תוך העברת שני מסרים ברורים האחד- ישנה השגחה הורית מתמדת, ההורה נענה לצרכים של הילד.ה והשני- מסר מרגיע שהכל בסדר, הכל תחת שליטה, והמצב שבו הילד.ה נמצא.ת הוא מצב בטוח.